ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ

Системна організація інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти: алгоритм для керівника

Універсальний дизайн у навчанні. Організовуємо інклюзивне навчання

Урядом оновлено форму індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами у ЗДО

Вимоги до складання індивідуальної програми розвитку в спеціальній групі закладу дошкільної освіти

Організація інклюзивного навчання в ЗДО: за що відповідають керівник та засновник


Новий Порядок організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти


Огляд Постанови КМУ від 26.08.2025 №1036
Постановою КМУ від 26.08.2025 №1036 внесено зміни до Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти та викладено його в новій редакції. Дія цього документа поширюється на всі форми організації освітнього процесу у дитячих садках, крім спеціальних груп, створених у закладах освіти та ЗДО, які працюють за типом «спеціальний дошкільний заклад» (за винятком інклюзивних груп, створених у них). У цьому матеріалі ми підготували огляд ключових положень щодо запровадження та реалізації цієї системи освітніх послуг.

2025/2026 навчальний рік: організація освітнього процесу для учнів із ООП (https://znayshov.com/News/Details/2025_2026_navchalnyi_rik_orhanizatsiia_osvitnoho_protsesu_dlia_uchniv_iz_oop)

Дитина з особливими освітніми потребами: бланк-опитувальник для батьків (https://znayshov.com/News/Details/dytyna_z_osoblyvymy_osvitnimy_potrebamy_blank_opytuvalnyk_dlia_batkiv)

Педагогічний вісник ПОДІЛЛЯ №2 (2025) - Інклюзивна освіта: рівні можливості для кожного (https://znayshov.com/News/Details/pedahohichnyi_visnyk_podillia_2_2025)

Перша зустріч з родиною дитини з ООП: поради для педагога (https://znayshov.com/News/Details/persha_zustrich_z_rodynoiu_dytyny_z_oop_porady_dlia_pedahoha)

Перелік навчальних посібників для осіб з особливими освітніми потребами, що пройшли апробацію у 2025 році (https://znayshov.com/News/Details/perelik_navchalnykh_posibnykiv_dlia_osib_z_osoblyvymy_osvitnimy_potrebamy_shcho_proishly_aprobatsiiu_u_2025_rotsi)

Диференційований підхід до конструювання та оцінювання завдань в умовах інклюзивного класу

Складаємо індивідуальну програму розвитку дитини з ООП: де брати інформацію (https://znayshov.com/News/Details/skladaiemo_indyvidualnu_prohramu_rozvytku_dytyny_z_oop_de_braty_informatsiiu)
Кожна дитина з особливими освітніми потребами має право на отримання якісних корекційних послуг.

З 1 вересня 2025 року набирає чинності Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, яка здобуває дошкільну освіту (https://znayshov.com/News/Details/z_1_veresnia_2025_roku_nabyraie_chynnosti_polozhennia_pro_komandu_psykholoho_pedahohichnoho_suprovodu_zdo)
Про функції Команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, її функціонування та порядок розроблення нею індивідуальної програми розвитку читайте в матеріалі

Посібник для керівників шкіл: як впроваджувати інклюзію ефективно
Державна служба якості освіти спільно з проєктом SURGe підготували практичний посібник «Впроваджуємо інклюзію у закладі освіти».

📘 У ньому – покрокові поради, інструменти та приклади для створення якісного інклюзивного освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами.

📥 Завантажити посібник можна на моєму блозі:
📌 Приєднуйтесь до каналу Pakhomova_Education (https://t.me/pakhomovaeducation), щоб отримувати більше корисних матеріалів та актуальної інформації

Асистент учня: умови допуску його до освітнього процесу та вимоги до нього (https://znayshov.com/News/Details/asystent_uchnia_umovy_dopusku_Yoho_do_osvitnoho_protsesu_ta_vymohy_do_noho)
Про умови допуску асистента учня до освітнього процесу для виконання його функцій та вимоги до нього читайте у матеріалі.

Нове видання
Методичні рекомендації щодо створення інклюзивного простору в закладах дошкільної освіти Харківської області / І. Малакей, А. Вітюк, Т. Чотій; за заг. ред. Л.Д. Покроєвої. ‒ Харків: Харківська академія неперервної освіти, 2025. – 28 с. Методичні рекомендації містять добірку матеріалів щодо організації та змісту інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами в закладах дошкільної освіти.

Перелік навчальних посібників для осіб з особливими освітніми потребами, що пройшли апробацію у 2025 році (https://znayshov.com/News/Details/perelik_navchalnykh_posibnykiv_dlia_osib_z_osoblyvymy_osvitnimy_potrebamy_shcho_proishly_aprobatsiiu_u_2025_rotsi)
Наказ МОН від 11.07.2025 р. №1001 "Про затвердження переліку навчальних посібників для осіб з особливими освітніми потребами, що пройшли апробацію у 2025 році "

Диференційований підхід до конструювання та оцінювання завдань в умовах інклюзивного класу

Складаємо індивідуальну програму розвитку дитини з ООП: де брати інформацію (https://znayshov.com/News/Details/skladaiemo_indyvidualnu_prohramu_rozvytku_dytyny_z_oop_de_braty_informatsiiu)
Кожна дитина з особливими освітніми потребами має право на отримання якісних корекційних послуг.


Вебінар «Першочергові напрями підтримки дітей з аутизмом в інклюзивному навчанні»

Вебінар «Першочергові напрями підтримки дітей із труднощами письма та читання в закладі освіти»

Здійснюємо самооцінювання якості інклюзивного навчання в закладі освіти

Про дітей з аутичним спектром в школі: вебінар для освітян та батьків 

Значення висновку ІРЦ для реалізації індивідуальної освітньої траєкторії здобувача освіти з особливими освітніми потребами: на що звернути увагу керівнику?

Лінійка видань для педагогів, які працюють з учнями з особливими освітніми потребами. Всі ці та деякі інші книжки є у вільному доступі на сайті ІМЗО:

✅Навчально-методичний посібник "Асистент вчителя у закладі загальної середньої освіти з інклюзивною формою навчання" (авт. Колупаєва А.А., Коваль Л.В., Компанець Н.М., Квітка Н.О., Лапін А.В.)
✅Навчально-методичний посібник «Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі» (авт. Колупаєва А. А., Таранченко О. М.)
✅Навчально-методичний посібник «Навчання дітей із порушеннями зору» (авт. Костенко Т. М., Гудим І. М.)
✅Навчально-методичний посібник «Навчання дітей із порушеннями слуху» (авт. Кульбіда С. В., Литовченко С. В., Таранченко О. М., Жук В. В., Федоренко О. Ф., Литвинова В. В.)
✅Навчально-методичний посібник «Учні початкових класів із особливими освітніми потребами: навчання та супровід» (авт. Прохоренко Л.І., Бабяк О.О., Засенко В.В., Ярмола Н.А.)
✅Навчально-методичний посібник «Учні початкових класів із порушеннями зору: навчання та розвиток» (авт. Костенко Т.М.)
✅Навчально-методичний посібник «Учні початкових класів із порушеннями слуху: навчання та розвиток» (авт. Кульбіда С.В., Литовченко С.В., Жук В.В., Литвинова В.В.)
✅Навчально-методичний посібник «Учні початкових класів із порушеннями інтелектуального розвитку: навчання та розвиток» (авт. Чеботарьова О.В., Гладченко І.В.)
✅Навчально-методичний посібник «Учні початкових класів із розладами аутистичного спектру: навчання та розвиток» (авт. Недозим І.В.)

Партнерська взаємодія педагогів закладу освіти у найкращих інтересах дитини з ООП

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ТА КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНОЇ РОБОТИ ЗІ ЗДОБУВАЧАМИ ОСВІТИ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ТРУДНОЩАМИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

Методичні рекомендації щодо організації практичної роботи зі здобувачами освіти з інтелектуальними труднощами в умовах інклюзивного навчання

Затверджено Національну стратегію розвитку інклюзивного навчання .  Перейти на сайт.   

 

Індивідуальний навчальний план учня з ООП: поради щодо розробки та реалізації

Інклюзивне навчання у школі: посібник для директорів

Державна служба якості освіти у співпраці з проєктом «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) розробили посібник «Впроваджуємо інклюзію у закладі освіти».

Посібник складається з п’яти розділів:

  • «Розвиваємо інклюзивне освітнє середовище»;
  • «Організовуємо та впроваджуємо інклюзивне навчання дітей з особливими освітніми потребами»;
  • «Розробляємо індивідуальну програму розвитку дитини з особливими освітніми потребами»;
  • «Шукаємо ресурси для якісного інклюзивного навчання в закладі освіти»;
  • «Моніторинг якості інклюзивного навчання як складова внутрішньої системи забезпечення якості освіти».

Завантажити збірник.


Що треба знати вчителю та асистенту вчителя….

Індивідуальна освітня траєкторія та індивідуальний  навчальний план

Поради вчителям щодо інклюзії на   онлайн-уроках

Інклюзія під час війни: як підтримати дітей з  особливими потребами? 

 

  Таблиця обов'язків учителя, асистента вчителя, діяльності, яку вони виконують спільно

       7 корисних лайфхаків       вчителю інклюзивного класу

  Як сформувати навички гри в дітей з ООП | Нова    українська школа (nus.org.ua)


Постанови КМУ

 

Листи

 

Методичні рекомендації