Системна організація інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти: алгоритм для керівника
Універсальний дизайн у навчанні. Організовуємо інклюзивне навчання
Урядом оновлено форму індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами у ЗДО
Вимоги до складання індивідуальної програми розвитку в спеціальній групі закладу дошкільної освіти
Організація інклюзивного навчання в ЗДО: за що відповідають керівник та засновник
Новий Порядок організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти
Огляд Постанови КМУ від 26.08.2025 №1036Постановою КМУ від 26.08.2025 №1036 внесено зміни до Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти та викладено його в новій редакції. Дія цього документа поширюється на всі форми організації освітнього процесу у дитячих садках, крім спеціальних груп, створених у закладах освіти та ЗДО, які працюють за типом «спеціальний дошкільний заклад» (за винятком інклюзивних груп, створених у них). У цьому матеріалі ми підготували огляд ключових положень щодо запровадження та реалізації цієї системи освітніх послуг.
2025/2026 навчальний рік: організація освітнього процесу для учнів із ООП (https://znayshov.com/News/Details/2025_2026_navchalnyi_rik_orhanizatsiia_osvitnoho_protsesu_dlia_uchniv_iz_oop)
Дитина з особливими освітніми потребами: бланк-опитувальник для батьків (https://znayshov.com/News/Details/dytyna_z_osoblyvymy_osvitnimy_potrebamy_blank_opytuvalnyk_dlia_batkiv)
Педагогічний вісник ПОДІЛЛЯ №2 (2025) - Інклюзивна освіта: рівні можливості для кожного (https://znayshov.com/News/Details/pedahohichnyi_visnyk_podillia_2_2025)
Перша зустріч з родиною дитини з ООП: поради для педагога (https://znayshov.com/News/Details/persha_zustrich_z_rodynoiu_dytyny_z_oop_porady_dlia_pedahoha)
Перелік навчальних посібників для осіб з особливими освітніми потребами, що пройшли апробацію у 2025 році (https://znayshov.com/News/Details/perelik_navchalnykh_posibnykiv_dlia_osib_z_osoblyvymy_osvitnimy_potrebamy_shcho_proishly_aprobatsiiu_u_2025_rotsi)
Диференційований підхід до конструювання та оцінювання завдань в умовах інклюзивного класу
Складаємо індивідуальну програму розвитку дитини з ООП: де брати інформацію (https://znayshov.com/News/Details/skladaiemo_indyvidualnu_prohramu_rozvytku_dytyny_z_oop_de_braty_informatsiiu)Кожна дитина з особливими освітніми потребами має право на отримання якісних корекційних послуг.
З 1 вересня 2025 року набирає чинності Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, яка здобуває дошкільну освіту (https://znayshov.com/News/Details/z_1_veresnia_2025_roku_nabyraie_chynnosti_polozhennia_pro_komandu_psykholoho_pedahohichnoho_suprovodu_zdo)Про функції Команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, її функціонування та порядок розроблення нею індивідуальної програми розвитку читайте в матеріалі
Посібник для керівників шкіл: як впроваджувати інклюзію ефективноДержавна служба якості освіти спільно з проєктом SURGe підготували практичний посібник «Впроваджуємо інклюзію у закладі освіти».
📘 У ньому – покрокові поради, інструменти та приклади для створення якісного інклюзивного освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами.
📥 Завантажити посібник можна на моєму блозі:📌 Приєднуйтесь до каналу Pakhomova_Education (https://t.me/pakhomovaeducation), щоб отримувати більше корисних матеріалів та актуальної інформації
Асистент учня: умови допуску його до освітнього процесу та вимоги до нього (https://znayshov.com/News/Details/asystent_uchnia_umovy_dopusku_Yoho_do_osvitnoho_protsesu_ta_vymohy_do_noho)Про умови допуску асистента учня до освітнього процесу для виконання його функцій та вимоги до нього читайте у матеріалі.
edu-post-diploma.kharkov.ua (http://edu-post-diploma.kharkov.ua/?news=%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B5-%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F-19&fbclid=IwQ0xDSwLjIvVleHRuA2FlbQIxMQABHjYSNHVL9WD2W4mW_Ecbff4BDYxEnBc_HR7ntSkeibu0lAH9DzwvPAdcY9Op_aem_zas0XF-eaTbaQ3NK3JRMng)Нове виданняМетодичні рекомендації щодо створення інклюзивного простору в закладах дошкільної освіти Харківської області / І. Малакей, А. Вітюк, Т. Чотій; за заг. ред. Л.Д. Покроєвої. ‒ Харків: Харківська академія неперервної освіти, 2025. – 28 с. Методичні рекомендації містять добірку матеріалів щодо організації та змісту інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами в закладах дошкільної освіти.
Перелік навчальних посібників для осіб з особливими освітніми потребами, що пройшли апробацію у 2025 році (https://znayshov.com/News/Details/perelik_navchalnykh_posibnykiv_dlia_osib_z_osoblyvymy_osvitnimy_potrebamy_shcho_proishly_aprobatsiiu_u_2025_rotsi)Наказ МОН від 11.07.2025 р. №1001 "Про затвердження переліку навчальних посібників для осіб з особливими освітніми потребами, що пройшли апробацію у 2025 році "
Диференційований підхід до конструювання та оцінювання завдань в умовах інклюзивного класу
Складаємо індивідуальну програму розвитку дитини з ООП: де брати інформацію (https://znayshov.com/News/Details/skladaiemo_indyvidualnu_prohramu_rozvytku_dytyny_z_oop_de_braty_informatsiiu)Кожна дитина з особливими освітніми потребами має право на отримання якісних корекційних послуг.
Новий Порядок організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти
Огляд Постанови КМУ від 26.08.2025 №1036
Постановою КМУ від 26.08.2025 №1036 внесено зміни до Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти та викладено його в новій редакції. Дія цього документа поширюється на всі форми організації освітнього процесу у дитячих садках, крім спеціальних груп, створених у закладах освіти та ЗДО, які працюють за типом «спеціальний дошкільний заклад» (за винятком інклюзивних груп, створених у них). У цьому матеріалі ми підготували огляд ключових положень щодо запровадження та реалізації цієї системи освітніх послуг.
2025/2026 навчальний рік: організація освітнього процесу для учнів із ООП (https://znayshov.com/News/Details/2025_2026_navchalnyi_rik_orhanizatsiia_osvitnoho_protsesu_dlia_uchniv_iz_oop)
Дитина з особливими освітніми потребами: бланк-опитувальник для батьків (https://znayshov.com/News/Details/dytyna_z_osoblyvymy_osvitnimy_potrebamy_blank_opytuvalnyk_dlia_batkiv)
Педагогічний вісник ПОДІЛЛЯ №2 (2025) - Інклюзивна освіта: рівні можливості для кожного (https://znayshov.com/News/Details/pedahohichnyi_visnyk_podillia_2_2025)
Перша зустріч з родиною дитини з ООП: поради для педагога (https://znayshov.com/News/Details/persha_zustrich_z_rodynoiu_dytyny_z_oop_porady_dlia_pedahoha)
Перелік навчальних посібників для осіб з особливими освітніми потребами, що пройшли апробацію у 2025 році (https://znayshov.com/News/Details/perelik_navchalnykh_posibnykiv_dlia_osib_z_osoblyvymy_osvitnimy_potrebamy_shcho_proishly_aprobatsiiu_u_2025_rotsi)
Диференційований підхід до конструювання та оцінювання завдань в умовах інклюзивного класу
Складаємо індивідуальну програму розвитку дитини з ООП: де брати інформацію (https://znayshov.com/News/Details/skladaiemo_indyvidualnu_prohramu_rozvytku_dytyny_z_oop_de_braty_informatsiiu)
Кожна дитина з особливими освітніми потребами має право на отримання якісних корекційних послуг.
З 1 вересня 2025 року набирає чинності Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, яка здобуває дошкільну освіту (https://znayshov.com/News/Details/z_1_veresnia_2025_roku_nabyraie_chynnosti_polozhennia_pro_komandu_psykholoho_pedahohichnoho_suprovodu_zdo)
Про функції Команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, її функціонування та порядок розроблення нею індивідуальної програми розвитку читайте в матеріалі
Посібник для керівників шкіл: як впроваджувати інклюзію ефективно
Державна служба якості освіти спільно з проєктом SURGe підготували практичний посібник «Впроваджуємо інклюзію у закладі освіти».
📘 У ньому – покрокові поради, інструменти та приклади для створення якісного інклюзивного освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами.
📥 Завантажити посібник можна на моєму блозі:
📌 Приєднуйтесь до каналу Pakhomova_Education (https://t.me/pakhomovaeducation), щоб отримувати більше корисних матеріалів та актуальної інформації
Асистент учня: умови допуску його до освітнього процесу та вимоги до нього (https://znayshov.com/News/Details/asystent_uchnia_umovy_dopusku_Yoho_do_osvitnoho_protsesu_ta_vymohy_do_noho)
Про умови допуску асистента учня до освітнього процесу для виконання його функцій та вимоги до нього читайте у матеріалі.
edu-post-diploma.kharkov.ua (http://edu-post-diploma.kharkov.ua/?news=%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B5-%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F-19&fbclid=IwQ0xDSwLjIvVleHRuA2FlbQIxMQABHjYSNHVL9WD2W4mW_Ecbff4BDYxEnBc_HR7ntSkeibu0lAH9DzwvPAdcY9Op_aem_zas0XF-eaTbaQ3NK3JRMng)
Нове видання
Методичні рекомендації щодо створення інклюзивного простору в закладах дошкільної освіти Харківської області / І. Малакей, А. Вітюк, Т. Чотій; за заг. ред. Л.Д. Покроєвої. ‒ Харків: Харківська академія неперервної освіти, 2025. – 28 с. Методичні рекомендації містять добірку матеріалів щодо організації та змісту інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами в закладах дошкільної освіти.
Кожна дитина з особливими освітніми потребами має право на отримання якісних корекційних послуг.
Вебінар «Першочергові напрями підтримки дітей з аутизмом в інклюзивному навчанні»
Вебінар «Першочергові напрями підтримки дітей із труднощами письма та читання в закладі освіти»
Здійснюємо самооцінювання якості інклюзивного навчання в закладі освіти
Про дітей з аутичним спектром в школі: вебінар для освітян та батьків
Значення висновку ІРЦ для реалізації індивідуальної освітньої траєкторії здобувача освіти з особливими освітніми потребами: на що звернути увагу керівнику?
Лінійка видань для педагогів, які працюють з учнями з особливими освітніми потребами. Всі ці та деякі інші книжки є у вільному доступі на сайті ІМЗО:
✅Навчально-методичний посібник "Асистент вчителя у закладі загальної середньої освіти з інклюзивною формою навчання" (авт. Колупаєва А.А., Коваль Л.В., Компанець Н.М., Квітка Н.О., Лапін А.В.)✅Навчально-методичний посібник «Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі» (авт. Колупаєва А. А., Таранченко О. М.)✅Навчально-методичний посібник «Навчання дітей із порушеннями зору» (авт. Костенко Т. М., Гудим І. М.)✅Навчально-методичний посібник «Навчання дітей із порушеннями слуху» (авт. Кульбіда С. В., Литовченко С. В., Таранченко О. М., Жук В. В., Федоренко О. Ф., Литвинова В. В.)✅Навчально-методичний посібник «Учні початкових класів із особливими освітніми потребами: навчання та супровід» (авт. Прохоренко Л.І., Бабяк О.О., Засенко В.В., Ярмола Н.А.)✅Навчально-методичний посібник «Учні початкових класів із порушеннями зору: навчання та розвиток» (авт. Костенко Т.М.)✅Навчально-методичний посібник «Учні початкових класів із порушеннями слуху: навчання та розвиток» (авт. Кульбіда С.В., Литовченко С.В., Жук В.В., Литвинова В.В.)✅Навчально-методичний посібник «Учні початкових класів із порушеннями інтелектуального розвитку: навчання та розвиток» (авт. Чеботарьова О.В., Гладченко І.В.)✅Навчально-методичний посібник «Учні початкових класів із розладами аутистичного спектру: навчання та розвиток» (авт. Недозим І.В.)
Партнерська взаємодія педагогів закладу освіти у найкращих інтересах дитини з ООП
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ТА КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНОЇ РОБОТИ ЗІ ЗДОБУВАЧАМИ ОСВІТИ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ТРУДНОЩАМИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ
Методичні рекомендації щодо організації практичної роботи зі здобувачами освіти з інтелектуальними труднощами в умовах інклюзивного навчання
Затверджено Національну стратегію розвитку інклюзивного навчання . Перейти на сайт.
Індивідуальний навчальний план учня з ООП: поради щодо розробки та реалізації
Інклюзивне навчання у школі: посібник для директорів
Державна
служба якості освіти у співпраці з проєктом «Супровід урядових реформ в
Україні» (SURGe) розробили посібник «Впроваджуємо інклюзію у закладі
освіти».
Посібник складається з п’яти розділів:
- «Розвиваємо
інклюзивне освітнє середовище»;
- «Організовуємо
та впроваджуємо інклюзивне навчання дітей з особливими освітніми
потребами»;
- «Розробляємо
індивідуальну програму розвитку дитини з особливими освітніми потребами»;
- «Шукаємо
ресурси для якісного інклюзивного навчання в закладі освіти»;
- «Моніторинг
якості інклюзивного навчання як складова внутрішньої системи забезпечення
якості освіти».
Що треба знати вчителю та
асистенту вчителя….
Постанови КМУ
- Постанова
Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957 «Про затвердження
Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої
освіти» (Із змінами,
внесеними згідно з Постановами КМ № 483 від 26.04.2022 та № 979 від 30.08.2022)
- Постанова
Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 р. № 530 «Про затвердження
Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти» (Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 769 від 28.07.2021 та № 483 від 26.04.2022)
- Постанова
Кабінету Міністрів України від 21.07.2021р. № 765 «Про внесення змін до
деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб
з особливими освітніми потребами»
- Постанова
КМУ від 26 квітня 2022 р. № 483 «Про внесення змін до порядків,
затверджених Постановами Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 р.
№ 530 і від 15 вересня 2021 р. № 957»
Листи
- Лист
Міністерства освіти і науки України від 30 грудня 2021 р. № 1/23180-21
«Про визначення рівня підтримки у дітей з особливими освітніми потребами,
які здобувають дошкільну освіту в інклюзивних групах"
- Лист
МОН від 25.06.2020 № 1/9-348 «Щодо створення інклюзивного освітнього
середовища в закладах дошкільної освіти»
- Лист
МОН України від 06.09.2022р. № 1/10258 «Про організацію освітнього процесу
дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 навчальному році».
Методичні рекомендації
- Про
методичні рекомендації щодо визначення освітніх труднощів та рівнів
підтримки у дітей раннього та дошкільного віку (лист МОН від 08.06.2022 №
4/1196-22)
- Про
організацію освітнього процесу дітей з ООП у 2022/2023 навчальному році